Få kvalitativ behandling till rimliga priser!

Du kan också känna dig trygg med att vi alltid använder den senaste tekniken och utrustningen för att ge dig en så professionell, avkopplad och positiv upplevelse som möjligt. Och vi tar oss alltid den tid som behövs om du är lite nervös inför, eller under, besöket. Här nedan kan du läsa mer om våra olika tandvårdstjänster.

Vi lägger stor vikt på god patientbemötande och att all behandling skall vara så smärtfri som möjligt. Du får alltid ett skriftligt kostnadsförslag efter den första undersökningen och har därför full översikt på din ekonomi. Du är också varmt välkommen att kontakta oss.

Undersökning

Första gången du kommer till oss gör vi en undersökning och kontrollerar din munhälsa. Det är alltid en tandläkare som gör undersökningen.

Vi kontrollerar om du har hål i tänderna, tandköttsinflammation, tandlossning eller andra tecken på problem och sjukdomar i munnen som behöver behandlas. Vi tar upp till fyra röntgenbilder och pratar därefter om hur du kan förebygga problem med dina tänder.

Om vi skulle konstatera något problem med dina tänder eller att du har någon sjukdom i munnen diskuterar vi detta och du får förslag på olika behandlingar. Du får alltid ett behandlings- och kostnadsförslag som du sedan tar ställning till.

Tandlossning

Tandlossning/parodontit är en inflammation i tandens fäste. Inflammationen beror på att man inte har rengjort tänderna ordentligt under lång tid. Om inflammationen inte upptäcks och behandlas tidigt finns det risk för att tandens hela fäste till slut förstörs så att tanden lossnar eller måste tas bort.

Oftast upptäcker man inte tandlossning/parodontit själv eftersom sjukdomsförloppet är långsamt och ofta smärtfritt. Att gå regelbundet till tandläkare eller tandhygienist och noggrann rengöring av tänderna morgon och kväll är det bästa sättet att förebygga tandlossning (parodontit). Det är viktigt att borsta tänderna vid tandköttskanten och att rengöra mellan tänderna med tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborste.

Om behandlingen går bra försvinner inflammationen i tandköttet och de fördjupade tandköttsfickorna man fått under inflammationen läker. Om man har en allvarlig form av parodontit kan man behöva göra en operation för att ta bort bakterier och fördjupade tandköttsfickor. Om tandlossningen/parodontiten har utvecklats så långt att flera tänder inte kan räddas måste de plockas bort. Då ersätts de förlorade tänderna med implantat, tandbrygga eller tandprotes.

Lagning

Man måste ibland laga hål i en tand, exempelvis om karies har uppstått eller om en gammal fyllning har gått sönder. För att få bort all karies eller alla rester av en gammal fyllning behöver tandläkaren borra i tanden. Därefter gör tandläkaren rent och fyller igen hålet.

Det vanligaste fyllnadsmaterialet är komposit. För att fyllningen ska härda och bli hård lyser man på den med ett speciellt ljus. Sedan putsas fyllningen så att den känns blank och slät. Det är också viktigt att fyllningen passar in i bettet och att du som är patient inte tycker att den känns för hög.

Du kan äta som vanligt direkt efter att ha lagat hål i en tand, men det kan ibland isa eller ila i tanden. Det är normalt och det går så gott som alltid över. Men om du skulle ha känningar i tanden när det gått en tid efter lagningen, kontaktar du bara oss, så hjälper vi dig.

001_Rotfyllning
002_Rotfyllning

Rotfyllning

Om ett hål blivit djupt kan det skada tandens nerv. Då kan det bildas bakterier som leder till en infektion i tandens rotkanal. Det är sådana infektioner som gör att du får tandvärk. Kroppens eget försvar kommer inte åt bakterierna, därför måste tanden göras ren och rotfyllas. En tand kan behöva rotfyllas av andra anledningar också, exempelvis vid tandpressning, det vill säga när man bitit ihop käkarna väldigt kraftigt under längre tid.

Vid en rotfyllning öppnar tandläkaren en väg in till rotkanalen för att ta bort resterna av tandpulpan och göra rent. Den tomma rotkanalen fylls sedan med guttaperka – ett vävnadsvänligt material. Allra sist fylls öppningen igen på samma sätt som när man lagar ett vanligt hål.

Efter en lyckad rotbehandling med rotfyllning kan tanden fungera som vanligt igen. Men ibland behövs det mer än ett tillfälle för att behandla tanden. I de fallen fylls tanden med ett bakteriedödande medel som får verka innan tandläkaren rotfyller den. Under tiden får du en provisorisk fyllning. I de flesta fall är rotfyllning lätt och smärtfri. Om bakterierna dödat nerverna i rotkanalen har du kanske inte ens märkt att du har en infektion. Den upptäcks då ofta först när vi tagit röntgenbilder.

Tandblekning

Genom en enkel behandling kan du på bara några timmar bli av med missfärgningar.

Tandblekningens resultat påverkas av tandens ursprungliga färgnyans och vilken typ av eventuella missfärgningar man har samt hur länge de suttit. Tandblekningens hållbarhet är beroende av faktorer som hur väl du sköter dina tänder efter blekningen men även tjockleken på emaljen samt dina personliga kost-, nikotin- och läkemedelsvanor. Tandblekningen påverkar inte plast- eller porslinslagningar, kronor eller fasader – endast den naturliga tandytan är mottaglig för preparatet i blekgelen.

Är du i behov av tandvård?

Tveka inte att höra av dig!

Ring oss gärna på

Kliniken är ansluten till Försäkringskassan.

BOKA TID